آرايه هاي ادبي

 

بخش سوم

بيان

 

 

درس 13

1- حقيقت و مجاز را تعريف کنيد؟

حقيقت: اولين و رايج ترين معنايي است که از يک واژه به ذهن مي رسد.

مجاز: به کار رفتن واژه اي است در غير معني حقيقي، به شرط وجود علاقه و قرينه.

 

 

2- علاقه چيست؟

پيوند و تناسبي است که ميان حقيقت و مجاز وجود دارد.

 

 

3- قرينه چيست؟

نشانه اي است که ذهن را از حقيقت باز مي دارد و آن را به جستجوي معني مجازي برمي انگيزد.

 

 

خود آزمايي

1- در بيتها و عبارتهاي زير، واژه هايي را مشخص کرده ايم. کدام واژه حقيقت و کدام مجاز است؟ در هر مجاز، قرينه را نشان دهيد؟

- برو هر چه بايدت پيش گير                     ســـــرِ ما نداري، ســـــرِ خويش گير

قرينه ها: فعل (نداشتن و گرفتن) است        مجاز (به فکر ما نيستي) مجاز (به فکر خود باش)

 «سعدي»

- اگر به زلف دراز تو، دست ما نرسد           گناه بخت پريشان و دست کوته ماست

حقيقي                                                حقيقي         «حافظ»

 

- ما را سري است با تو که اگر خلق روزگار

دشمن شوند و سر برود هم بر آن سريم

مجاز از راز  /  قرينه: با تو است

 

حقيقي / قرينه: بودن يا بر سر بودن

 

مجاز از فکر

«سعدي»

         

 

- آفرين جان آفريــــن پـــاک را                             آن که جان بخشيد و ايمان خاک را       «عطار»

قرينه: جان و ايمان بخشيدن                                                                          از انسان

 

 

- چو آشاميدم اين پيمانه را پاک                             در افتادم ز مستي بر سر خاک      «گلشن راز»

قرينه: آشاميدن  مجاز از شراب                                                                    حقيقي

 

 

- از تو به که  نالم که دگر داور نيست           و ز دست تو هيچ دست بالاتر نيست

قرينه: داور نيست و بالاتر نيست                             مجاز از قدرت       مجاز از قدرت

«سعدي»

 

- کار پاکان را قياس از خود مگير                         گر چه ماند در نبشتن شير و شير      «مولوي»

                                                                                            حقيقت حقيقت 

                                                                                       اين دو جناس تام است

هر دو در معني حقيقي خود به کار رفته اند «شير درنده» و «شير لبن»

 

 

2- در ميان مجازهاي زير، استعاره ها را مشخص کنيد؟

- گــل بــــرگ  را ز  سنبل مشکيــن نقاب کن      يعني که رخ بپوش و جهاني خراب کن

حقيقي استعاره حقيقي  استعاره مصرحه از «مو»                                         «حافظ»

 

 

- عالَم از شور و شر عشق خبر هيچ نداشت        فتنه انگيز جهان نرگس جادوي تو بود مجاز از «مردم عالم»                                                               مجاز از «چشم»

«سعدي»

 

- زبان خامه ندارد سرِ بيان فراق                          و گرنه شرح دهم با تو داستان فراق 

مجاز از «تصميم و انديشه»                                                          «حافظ»

 

 

- الا اي باد شبگيري بگو آن ماه مجلس را                    تو آزادي و خلقي در غم رويت گرفتاران

استعاره مصرحه از «محبوب»                                   «سعدي»

                             

 

- ستاره اي بدرخشيد و ماه مجلس شد                 دل رميده ما را انيس و مونس شد

هر دو استعاره مصرحه از «حضرت پيامبر اکرم (ص)»                                   «حافظ»

 

 

- دفتر فکرت بشوي، گفته سعدي بگوي                    دامن گوهر بيار بر سَرِ مجلس ببار  «سعدي»

                                                                                       مجاز از «اهل مجلس»